معرفی و برشی از کتاب تئوری انتخاب در مدرسه

توسط دنیای کودک من
کتاب تئوری انتخاب در مدرسه

کتاب تئوری انتخاب در مدرسه برای معلمان و والدین که با دانش ‏آموزان سروکار دارند، نوشته شده است و به آن‏ها نشان می‏دهد که چگونه به کودکان آموزش دهند، تا از مدرسه و یادگیری لذت ببرند و شادی بیش‏تری را تجربه کنند.

یادداشت ویژه برای معلمان

معلمان ابتدایی در محیطی کار می کنند که آموزش و یادگیری می تواند در ناب ترین شکل خود متحقق شود.

برای رشد بهینه دانش آموزان معلمان باید محیطی در کلاس خلق کنند که دانش آموزان را به ارضای نیازهای روان شناختیشان : یعنی نیاز به عشق و احساس تعلق ؛ نیاز به آزادی ؛ نیاز به قدرت \ ارزشمندی و نیاز به تفریح ترغیب کنند.

لحظه ای به رفتارهای نامطلوبی که هر روز با آن روبرو می شوید فکر کنید. آیا این احتمال وجود ندارد که دانش آموزی که مخل نظم است و بد رفتاری می کند برای ارضای نیازش به قدرت، آن رفتار را انتخاب کرده باشد؟ در این صورت به یاد داشته باشید که نیاز کودک به قدرت را نمی توان خاموش کرد .

اگر بتوانید فعالیت یا تکلیفی طراحی کنید که طی آن کودک بتواند نیازش به قدرت را به طور مناسب برآورده کند آن گاه رفتار مخرب او به طور معناداری کاهش خواهد یافت و هر دوی شما شادمان تر خواهید بود.

فعالیت و تکالیف کودکان

به فعالیت ها و تکالیفی که به تازگی با دانش آموزان انجام داده اید فکر کنید و از خود بپرسید : این فعالیت یا تکالیف به ارضای کدام یک از نیازهای دانش آموزان پرداخته است ؟

یکی از شیوه های کلیدی تهیه برنامه آموزشی موفق آن است که مطمین شویم فعالیت هایی که توسط بزرگسالان  یا دانش آموزان انتخاب می شوند؛ آن قدر از تنوع و گوناگونی برخوردارند که هر روز در مدرسه تک تک نیازهای روان شناختی دانش آموزان ارضا شود…..

انتخاب از میان چندین تکلیف

حتا انتخاب محدود بهتر از نداشتن انتخاب است. بسیاری مواقع معلم می تواند برای انجام دادن یک واحد درسی یا یک مفهوم کاملا مشخص دو شیوه یا روش را به اختیار دانش آموزان بگذارد. شادروان خانم دکتر دادستان ؛ بزرگ استاد روان شناسی رشد و تحول ایران در کلاس های خود برای انجام تکالیف مربوط به درس و امتحاناتش دو گزینه در اختیار دانشجویان می گذاشت…

تکالیف کودکان

پیشنهاد ما: برای شروع اگر معلم هستین می توانید یک برگ تمرین یکسان برای کل کلاس در نظر بگیرید و تمرین دوم را خود دانش آموز ( از بین چند گزینه ) انتخاب کند.

والدین گرامی شما هم می توانید این کار را انجام دهید. ابتدا یک تمرین یا فعالیتی مشخص کنید تا او انجام دهد. سپس بعد از کامل شدن تمرین اول از او بخواهید تمرین یا فعالیت بعدی را خودش انتخاب کند.

مثلا : ابتدا شما تمرین نوشتاری در اختیار کودک می گذارید بعد از حل تمرین نوشتاری که شما انتخاب کردین از او بپرسید دوست دارد چه فعالیت یا تمرینی انجام دهد. ( در واقع تمرین دوم را خود کودک انتخاب می کند. )

نظر شما نسبت به این پست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *