کسب مهارت پیش بینی ( مفهوم احتمال و فرضیه سازی ) برای یادگیری مهارت خواندن ، ریاضیات و علوم بسیار مهم است. می توانید با انجام فعالیت های سرگرم کننده از کودک بخواهید، از قدرت تخیل خود استفاده کند و همچنین هنگام خواندن داستان سؤالاتی از او بپرسید تا وادار شود در مورد سرنخ ها و موضوع داستان فکر کند.
روی پیدا کردن الگوها تاکید کنید
تشخیص الگو برای کسب مهارت پیش بینی ضروری است.شما می توانید با اشاره به الگوهای زندگی روزمره به آنها کمک کنید، یا می توانید از اشکال بریده شده برای آموزش الگوها استفاده کنید.
برای مثال، یک مربع، یک دایره، یک مربع، یک دایره و یک مربع قرار دهید. از کودک بپرسید “بعدش چه شکلی می شود؟”
با افزایش سن، می توانید الگوهای پیشرفته تر با شکل های بیشتر معرفی کنید (می توانید برای تقویت مهارت از کاربرگ الگوها استفاده کنید). سعی کنید به الگوهای موجود در طبیعت نیز اشاره کنید. به عنوان مثال، پس از بارندگی، می توانید به دنبال رنگین کمان باشید.
علت و معلول را در موقعیت های روزمره نیز شناسایی کنید. به عنوان مثال، می توانید ذکر کنید که اگر خیلی دیر به فروشگاه برسید، تعطیل می شود.
به کودک اجازه دهید حدس بزند
چند شیء مختلف با بافت های مختلف را جمع آوری کنید (نرم، ضخیم، درشت، ناهموار و صاف). از کودک بخواهید بدون اینکه آن را لمس کند به شما بگوید که فکر می کند (حدس می زند) چه حسی خواهد داشت ؟
به عنوان مثال: ممکن است از او بخواهید به یک نارگیل، یک حیوان عروسکی، کاغذ سنباده، ، یک تکه یخ و یک قلم مو نگاه کند. برای هر شی، می توانید بپرسید، “فکر می کند بعد از لمس هر شی که رو میز می بیند چه حسی خواهد داشت (نرم، ضخیم، درشت، ناهموار و صاف)؟”
اگر پاسخ دادن برای کودک مشکل بود ، سعی کنید چند گزینه به او بدهید. می توانید بگویید: “برآمدگی دارد؟ یا خاردار؟ صاف؟ سرد؟ گرم؟”
بعد از اینکه کودک حدس خود را بیان کرد به او اجازه دهید شی را لمس کند و دوباره نظر خود را بیان کند و در آخر پیش بینی های که داشته با جواب های خود بعد از لمس شی مقایسه کند.
از کودک بخواهید محتویات یک جعبه را حدس بزند
یک شی را داخل جعبه قرار دهید و آن را ببندید. جعبه را به کودک بدهید و از او بخواهید بدون نگاه کردن به داخل، محتویات آن را حدس بزند. کودک را تشویق کنید که جعبه را در دست بگیرد، تکان دهد و به آن گوش دهد. ببینید آیا او می تواند آنچه در داخل است پیش بینی کند.
می توانید تیله، سکه، لوبیا یا تاس را در جعبه قرار دهید. یک ساعت کوچک یا یک ماشین نیز می تواند مناسب باشد.
شما می توانید جعبه های متعددی را با اشیاء مختلف آماده کنید. از کودک بخواهید که تفاوت بین هر جعبه را بیان کند (یا یادداشت کند).
اینکه بنظرش کدام جعبه از همه سنگین تر است؟ آیا وقتی آنها را تکان می دهد صدای آنها متفاوت است؟ فکر می کند در هر جعبه چه چیزی وجود دارد؟
بعد از کودک بپرسید که آیا پیشبینیهای او درست از آب درآمده است؟
از آنها دعوت کنید تا ادامه داستان را حدس بزند.
داستان را نیمه بخوانید و از او بخواهید ادامه داستان را حدس بزند و بعد برایش داستان را کامل بخوانید. سپس می توانید از او بپرسید: “آیا این همان چیزی بود که پیش بینی می کرد، اتفاق بیفتد؟”
اگر او پایان را پیشبینی کرد، میتوانید بگویید: “عالی است. از کجا فهمیدی؟”
اگر پایان را پیش بینی نکرد ، می توانید بگویید: “هر داستانی ممکن چند تا پایان داشه باشه اما باید به سرنخ ها دقت کنی تا پایان درست حدس بزنی.
از او بخواهید که یک پاراگراف در مورد داستان بنویسد یا برای بچههای کوچکتر، هر بار که داستانی را میخواند، یک تصویر برای داستان بکشد.