توضیح کتاب: خواندن فعالیت پیچیده ای است که مستلزم بکارگیری شیوه ها و ابزارهای متعددی است. خواندن وسیله و راهی است مناسب برای قرار گرفتن در مسیر «نوشتن». خواندن می تواند به مثابه یک پل برای فعالیتهای متعدد به ویژه نوشتن «املا» باشد.
کودکی که در زمینه فعالیتهای خواندن تقویت نشده باشد، مسلماً در فراگیری دروس مرتبط با زبان فارسی ، دچار مشکل خواهد بود. معمولاً همه ساله معلمین پایه اول برای توسعه و آموزش خواندن متوسل به دست نوشته ها ، پلی کپی ها و یا متن های چاپی می شوند تا از این طریق بتوانند به تقویت مهارت خواندن دانش آموزانشان کمک نمایند که در این زمینه به دلیل نبود امکانات مناسب و کافی، محدودیتهایی نیز به وجود می آید.
این کتاب با اهداف زیر و به منظور تأمین بخشی از مهارت های زبان آموزی تدوین گردیده است .
۱) کودک را با ویژگیهای زبان فارسی آشنا سازد .
۲) در ساخت متن ها سعی شده است تا کلمه ها و جمله هایی کوتاه و مناسب با توان دانش آموزان تهیه شود که همه حروف آنها را کودک خوانده باشد . (رویکرد ترکیبی) همچنین بدلیل آنکه کودک در ابتدای ورود به مرحله خواندن چون از نظم منطقی و کنار هم قرار گرفتن کلمه های فارسی اطلاع کافی ندارد و همه را یک مجموعه در هم تنیده و با خطوطی سیاه میبیند، سعی شده است کلمه ها مستقلاً و با فاصله چیده شوند تا از این طریق نوآموز به درست خوانی کلمات فارسی مهارت پیدا کند.
۳) از خواندن لذت ببرد و از طریق روخوانی به روان خوانی برسد.
۴) در انتخاب جمله ها سعی بر آن شده است تا ابتدا از جمله های کتاب بخوانیم و بنویسیم و یا ترکیبی از این دو کمک گرفته شود، سپس کلمه ها یا جملات انتخاب شده کلمه هایی باشند که در دایره واژگان پایه نوآموز قرار داشته باشند.
۵) متن های این کتاب تا پایان نشانه های (۱) تنظیم گردیده است که پس از تدریس هر درس کتاب درسی توسط معلم این کتاب مورد استفاده قرار می گیرد.
۶) وجود ترکیبات صامت و مصوت در هر درس و خواندن مکرر آنها نوآموز را به یادگیری سریع تر، خواندن و نوشتن هدایت خواهد کرد. انتظار میرود متن های این کتاب بتواند به تقویت مهارت خواندن در کودک کمک نماید.
در پایان توصیه میشود که به تذکرات پاورقی در خصوص نحوه تقویت خواندن توجه نمایید و در هر جا احساس کردید کودک نمیتواند بخواند با استفاده از تکنیک های خواندن، مانند اعراب گذاری و غیره خواندن را برای وی آسان نمایید.