راهنما و روش استفاده از کتاب
کتاب بخوان و بنویس شامل چهار بخش است که بر مبنای نیازهای دانش آموز در مهارتهای خواندن و نوشتن تدوین و تنظیم شده است.
بخش اول: متنهای روان خوانی و املا
هر صفحه در این بخش از ۵ قسمت تشکیل شده است.
- عنوان درس و شکل صدا یا حرف مورد نظر
- کلمه های کتاب
- متن های روان خوانی
- متن های دیکته
- کلمه های خارج از کتاب
بخش دوم: املاهای ارزشیابی ماهانه و نوبتی
در این بخش به منظور ارزشیابی مستمر ماهانه و نوبتی و سالانه نمونه متن هایی که شامل جمله های مختلف میباشد ارائه گردیده است.
بخش سوم: املاهای تصویری
به منظور تنوع در ارزشیابی ها و در امتداد فعالیتهای کتاب بنویسیم، پنج نمونه املای تصویری نیز ارائه گردیده است که به تناسب زمانی، میتوان از آن بهره برد و توانایی دانش آموز را در عمل مستقل نوشتن املا مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. لازم است ابتدا توسط معلم یا اطرافیان از درک کامل شکل و تلفظ صحیح نام تصویرها توسط دانش آموز اطمینان حاصل گردد.
بخش چهارم: دستورالعمل و ضابطه تصحیح املا در کلاس اول ابتدایی و جدول دو املایی مربوط به تصحیح درس املای فارسی دوره ابتدایی
از آن جا که در کتاب راهنمای معلم فارسی بخوانیم و بنویسیم اشاره ای به نحوه تصحیح املای فارسی و ویژگیهای متنهای املایی نشده و ضابطه جدیدی تاکنون برای تصحیح املا پیش بینی نگردیده است. لذا ضابطه های موجود تصحیح املا به منظور اطلاع بیشتر همکاران و اولیا در این بخش آورده شده است و چنانچه بخشنامه ها و ضابطه های جدیدی درباره نحوه تصحیح املا در طول سال تحصیلی ابلاغ گردد. لازم است همکاران آنها را ملاک عمل قرار دهند.
در پایان امید است مجموعه حاضر در کار تدریس و ارزشیابی مهارتهای زبان آموزی مثمر ثمر واقع گردد و موجبات افزایش سطح کیفی آموزش خواندن و نوشتن را به نوآموزان فراهم آورد.