مقدمه کتاب : معلم گرامی / ولی محترم، نیل به آرمانها و اهداف متعالی تعلیم و تربیت از طریق پیوند سه عنصر مدرسه، خانواده و جامعه تحقق می یابد. امروزه از مدرسه در حکم مبدأ تولید و اشاعه دهنده ی فرهنگ یاد میشود و انتظار افراد جامعه نیز ایفای تعهدات قانونی مدرسه در قبال فرزندان خود است. از طرف دیگر مدرسه به تنهایی و صرفا با تکیه بر فعالیتهای درونی خود موجب تربیت مطلوب و همه جانبه افراد نمیشود. زیرا بخش مهم شخصیت افراد در جامعه و خانواده شکل می گیرد و برای توفیق در آموزش و پرورش باید امکان پیوند سازنده بین خانواده جامعه و مدرسه بوجود آید.
یکی از راههای برقراری ارتباط بین آموزش مدرسه ای و جامعه، تکالیف دانش آموزی است که به صورت کتاب کار یا کمک درسی بین دانش آموزان توزیع میگردد. کتابهای کار را میتوان حلقه ی اتصال آموخته های درون مدرسه و کاربست های علمی در زندگی روزمره ی دانش آموزان قلمداد نمود، به شرطی که موجب غنای برنامه های درسی، تعمیق یادگیری و انتقال و توسعه ی یادگیری از مدرسه به محیط خانواده گردد و شرایطی ایجاد کند که حس مسئولیت پذیری و فعالیت محوری را در اوقات فراغت فراگیران گسترش دهد.
در بازار کتاب، کتب کار بسیاری موجود است که هر یک ویژگی خاص خود را دارند. کتاب حاضر نیز دارای خصوصیات ویژه ای است که به منظور آموزش عمیق تر مفاهیم دروس تدوین شده و کاربرد آن پس از تدریس و برای تثبیت یادگیری است.
ویژگی های اصلی این کتاب عبارت است از :
- طراحی سؤالات با استفاده از تکنیک های روان شناسی به صورت تمرینی آماده سازی و آگاهی، بسطی و امتدادی، خلاقیتی و عملکردی.
- آموزش عمیق تر مفاهیم ریاضی از طریق حل تمرینهای جذاب و مناسب توسط فراگیران در قالبهای مختلف خلق کردنی، وصل کردنی، حدس زدنی، فکر کن، رنگ آمیزی و …
- انطباق سؤالات با توجه به اهداف دروس و سطح یادگیری فراگیران
- تأکید بر اصول ارزشیابی توصیفی
- استفاده از ابزارهای ارزشیابی توصیفی (آزمونهای عملکردی و مدادی – کاغذی)
- بررسی کیفیت کار فراگیران با توجه به شیوه های مختلف ارزیابی اعم از خودسنجی، هم سال سنجی و والدین سنجی همراه با رسم نمودار