پدر و مادر عزیز؛ کودک شما، امسال وارد دبستان شده و برای اولین بار به صورت رسمی حضور در کلاس درس زندگی و همزیستی با کودکان دیگر و آشنایی با کتاب و قلم را تجربه می کند. دوره ی جدیدی از زندگی توام با احساس مسئولیت و کار گروهی برای او آغاز می شود. اگر ما و شما درست عمل کنیم این مرحله از زندگی میتواند برای فرند شما بسیار شیرین و تاثیر گذار باشد.
به جرات می توان گفت که پایه اول دبستان مهمترین و اساسی ترین مرحله ی آموزشی فرزند شماست. نگرانیهای شما قابل درک است. اما اگر شما به توصیه های ما عمل کنید مطمئن باشید فرزندتان بدون کمترین اضطراب و ناراحتی سال اول را با موفقیت پشت سر می گذارد. خواندن و نوشتن را به خوبی خواهد آموخت و حضور در مدرسه برای او لذت بخش خواهد شد و به سوی آینده ای روشن و امید بخش گام بر می دارد.
به معلم فرزند خود اعتماد کنید. همکاری بین خانه، مدرسه، معلمان و اولیا در تمام سال باید ادامه یابد:
۱- کار شما در خانه مکمل کار معلم است. به این نکته ی مهم توجه کنید که همگام با معلم و کتاب پیش بروید و از روشهای جدید آموزشی که توسط معلم استفاده می شود تبعیت کنید. هرگز عجله نکنید، از معلم جلو نزنید. از روشهای قدیمی استفاده نکنید. تمرین و تکرار کاری است که شما در خانه انجام می دهید آموزش را به صورت سرگرمی در آورید.
۲- دانش آموز پایه اول باید مهارت های گوش دادن، گفتن، خواندن و نوشتن را بیاموزد. فرزند شما به تدریج یاد می گیرد که با اعتماد به نفس بیشتری سخن بگوید و به راحتی و روانی اندیشه های خود را بیان کند و بنویسد. فشار سخت گیری و فریاد زدن کودک شما را از درس و مشق بیزار می کند. درس را با بازی همراه کنیم. اشتباهات کودک را به رخ او نکشیم، با مهربانی و ملاطفت کار آموزشی را پیش ببریم.
۳- فرزند شما موجودی یگانه است. همواره به یاد داشته باشید فرزندتان را با کودکان دیگر مقایسه نکنید مطمئن باشید فرزند شما باهوش و با استعداد است، باید به کمک هم این استعدادها را شکوفا کنیم. هر کودکی را با خودش مقایسه کنید. پیشرفت درسی او را با هفته ی پیش مقایسه کنیم و او را به خاطر پیشرفتش تشویق کنیم. اثر تشویق همواره بهتر از تنبیه است.
۴- در تدوین این کتاب از اصول علم روانشناسی کودک استفاده شده است. کتاب متناسب با سن کودک و علایق او تنظیم شده است. توجه به این اصول باعث جذاب تر شدن مباحث شده و کودکان را به درس علاقه مند می کند.
۵- روش به دست گرفتن مداد و جهت حرکت آن و هماهنگی چشم با دست نیاز به دقت و کنترل شما دارد. هنگام تمرین، سوال ها را با صدای بلند برای فرزند خود بخوانید و هنگام نوشتن به حرکات دست و نحوه ی به دست گرفتن مداد و جهت نوشتن او توجه کنیم. تمرین های هم آغاز و هم پایان را با صدای بلند چند بار تکرار کنیم تا به خوبی بتواند به صداهای اول و آخر هر کلمه توجه کند. در روشهای جدید تحریری بر خلاف گذشته بیشتر از خط های منحنی استفاده میشود در گذشته هنگام نوشتن نشانه ی آن را زاویه دار می نوشتیم اما در روشهای کنونی این نشانه را بدون زاویه می نویسند.
۶- در تمرین ها (بنویسیم) به حرکت فلشها توجه کنید. حرکت مداد و دست کودک باید مطابق با مسیر فلش ها باشد. در تمرینهایی که از کودک خواسته شده که تصویری را بکشد، به او اجازه دهید به دلخواه و با استفاده از تخیل خودش نقاشی کند. هدف از این تمرین ها تقویت قوه ی تخیل و خلاقیت کودک است.
در خاتمه، ضمن تشکر از اعتماد شما بار دیگر بر این نکته تاکید میکنیم که هماهنگی شما با معلم فرزندتان موجب موفقیت ما در تعلیم و تربیت کودکان این گلهای زندگی است.